Komunikasi Publik Pemprov NTT Terkait Kenaikan Tiket

Main Article Content

Felisianus Novandri Rahmat
Universitas Media Nusantara Citra, Jakarta-Indonesia
Yohanes Yerius Lando
Universitas Media Nusantara Citra, Jakarta-Indonesia

This study aims to evaluate public communications made by the East Nusa Tenggara (NTT) provincial government (Pemprov) regarding the increase in the entrance fee for the Komodo National Park (TNK) area. As is known, the decision caused polemic in the community due to communication errors. The research data collection was carried out using primary data, namely conducting in-depth interviews and documentation as well as secondary data in the form of literature studies. Interviews were conducted with informants and documentation as well as secondary data in the form of literature studies. The results of the study show that the NTT Provincial Government's public communication in the future must pay attention to aspects of openness, public participation, optimizing communication media and communication skills in conveying new policies to the public.


Keywords: Public Communication, Government Public Relations, Komodo National Park (KNP)
Arifin, T. (2014). Kebijakan Publik Dan Transparansi Penyelenggaraan Pemerintah Daerah. Afabeta Cv. Bandung.
Basri, Dkk. (2022). Partisipasi Masyarakat Dalammerumuskan Kebijakan Pada Musrenbang Kampung. Jurnal Kebijakan Publik.
Beliu, J. J., & Fina, Y. N. (2019). Kajian Terhadap Partisipasi Masyarakat Dalam Pengembangan Pariwisata Di Provinsi Nusa Tenggara Timur. Conference On Public Administration And Society, 1(01).
Cangara, H. (2008). Pengantar Ilmu Komunikasi.
Dewi, S. A. E. (2021). Komunikasi Publik Terkait Vaksinasi Covid 19. Health Care: Jurnal Kesehatan, 10(1), 162–167.
Fadhal, S. (2020). Komunikasi Publik Di Tengah Krisis: Tinjauan Komunikasi Pemerintah Dalam Tanggap Darurat Pandemi Covid-19.
Fakhruroji, M., Tresnawaty, B., Sumadiria, H., & Risdayah, E. (2020). Strategi Komunikasi Publik Penanganan Covid-19 Di Indonesia: Perspektif Sosiologi Komunikasi Massa Dan Agama. Lp2m Uin Sunan Gunung Djati.
Gunawan, I. (2022). Metode Penelitian Kualitatif: Teori Dan Praktik. Bumi Aksara.
Hidayat, R., & Suhara, R. B. (2021). Respon Milenial Terhadap Kebijakan Komunikasi Publik Pemerintah Mengenai Kebijakan Omnibus Law. Sosfilkom: Jurnal Sosial, Filsafat Dan Komunikasi, 15(01), 26–37.
Laksmiwati, I., & Lukitawati, L. (2020). Komunikasi Publik Menteri Kesehatan Terawan. Media Bina Ilmiah, 14(12), 3581–3590.
Rengkung, C., Tampi, G., & Londa, V. (2021). Komunikasi Publik Pemerintah Kota Manado Dalam Penanganan Covid-19. Jurnal Administrasi Publik, 7(102).
Rosita, R. (2017). Kebijakan Dan Manajemen Publik Upaya Dinas Pariwisata, Kebudayaan, Pemuda Dan Olahraga Kabupaten Sumenep Dalam Meningkatkan Pelayanan Publik Terhadap Wisatawan ( Studi Kasus : Pulau Gili Labak, Kabupaten Sumenep Madura). Kebijakan Dan Manajemen Publik, 5(3), 1–8.
Ruslan, R. (2012). Manajemen Public Realtions & Media Komunikasi Konsepsi Dan Aplikasi.
Suaib, H. E. (N.D.). Layanan Dan Komunikasi Publik Menuju Good Governance. Global Aksara Pers.
Yovinus, Y. (2018). Peran Komunikasi Publik Media Sosial Dalam Implementasi Kebijakan Keterbukaan Informasi Publik Di Kota Bandung. Jurnal Academia Praja, 1(01), 185–211.